Overslaan en naar de inhoud gaan

Ingrediënten

Benodigdheden

een keukenweegschaal een braadslee (of ovenschaal) een ruime serveerschaal

Bereiding

Bereiding

Ontdooi en verwarm een portie groentebouillon. Wie verse bouillon wil bereiden vindt het recept hier.

Verwarm de oven voor tot 200°. Ideaal om de pompoen te roosteren en licht te karameliseren.

Snij de butternut overlangs in twee. Doe het voorzichtig en werk met een groot scherp mes. Schep de zaadjes weg en snij de butternut in kleinere stukken die je gemakkelijk kan schillen. Snij het vruchtvlees tenslotte in grote dobbelstenen.

Pel de (rode) uien, snij ze eerst overlangs in twee en vervolgens in grove stukken van ongeveer 2 centimeter breed.

Doe de blokjes pompoen en de stukken ui in de braadslee.  Sprenkel er een scheutje olijfolie over.

Maal er peper van de molen over, voeg wat zout toe en een flinke scheut (vloeibare) honing.

Verdeel kleine takjes tijm tussen de stukken butternut en ui.

Schuif de schotel in de hete oven van 200°C. Rooster de stukken pompoen en ui gedurende zo’n half uur. Controleer af en toe en schep de blokjes pompoen eens om.

Weeg de juiste hoeveelheid quinoa en doe de zaadjes in een pot.

Schenk er de groentebouillon over. Reken doorgaans op een verhouding van 1/3 quinoa en 2/3 bouillon. Je controleert best altijd de exacte hoeveelheid op de verpakking van de quinoa.

Voeg een snuif garam masala toe. Dit is een specerijenmix uit de Indiase keuken.

Breng de quinoa aan de kook, onder een gekanteld deksel en op een zacht vuur. In deze bereiding is de kooktijd 15 minuten.

Strooi de (gepelde) amandelnoten in een pan. Schenk er een klein scheutje olijfolie over. Rooster de noten terwijl je de pan regelmatig opschudt. Laat de gekleurde noten nadien uitlekken op een vel keukenpapier.

Verzamel de rozijnen in een kommetje. Schenk er een restje hete groentebouillon over en laat ze wellen.

Kruid de gare quinoa met wat peper van de molen en een beetje zout. Schenk er ook een beetje olijfolie over en enkele druppels sesamolie.

Schep de warme quinoa in een ruime serveerschaal.

Hak de geroosterde amandelnoten grof en laat de rozijnen uitlekken. Strooi beide over de quinoa.

Verdeel ook wat ontpitte kleine zwarte olijven over de salade. Hele grote olijven kan je best vooraf grof hakken.

Spoel flink wat platte peterselie en hak de blaadjes grof. Strooi de peterselie over de salade en pers er een sinaasappel over uit.

Verwijder de tijm uit de braadslee met geroosterde pompoen en schep de stukken butternut en rode ui in de serveerschaal.

Meng de warme salade voorzichtig. Snijd het stuk feta in dobbelsteentjes, of breek de kaas in brute hapklare stukken. Verdeel ze over de pompoensalade en serveer meteen.

4 personen

35 minuten

Benodigdheden:

een keukenweegschaal een braadslee (of ovenschaal) een ruime serveerschaal

Ingrediënten

Warme salade met geroosterde pompoen, quinoa en feta

Jeroen serveert een grote schaal volwaardige winterkost, zonder vlees. Stukken geroosterde pompoen, stukjes pittige feta en quinoa zijn de hoofdingrediënten. Quinoa zijn de zaadjes van een wilde plant die al duizenden jaren geteeld wordt in Zuid-Amerika. De bolletjes hebben een zeer hoge voedingswaarde. Gelukkig is het een product dat niet langer enkel in de alternatieve keuken wordt geserveerd. Als pompoen kiest Jeroen voor een ‘butternut’. Deze variant van de vrucht is ideaal van formaat.

En voor de liefhebbers van vlees: deze salade kan je ook serveren met gebakken merguez erbij of rondjes kortgebakken chorizo.

Bereiding

Bereiding

Ontdooi en verwarm een portie groentebouillon. Wie verse bouillon wil bereiden vindt het recept hier.

Verwarm de oven voor tot 200°. Ideaal om de pompoen te roosteren en licht te karameliseren.

Snij de butternut overlangs in twee. Doe het voorzichtig en werk met een groot scherp mes. Schep de zaadjes weg en snij de butternut in kleinere stukken die je gemakkelijk kan schillen. Snij het vruchtvlees tenslotte in grote dobbelstenen.

Pel de (rode) uien, snij ze eerst overlangs in twee en vervolgens in grove stukken van ongeveer 2 centimeter breed.

Doe de blokjes pompoen en de stukken ui in de braadslee.  Sprenkel er een scheutje olijfolie over.

Maal er peper van de molen over, voeg wat zout toe en een flinke scheut (vloeibare) honing.

Verdeel kleine takjes tijm tussen de stukken butternut en ui.

Schuif de schotel in de hete oven van 200°C. Rooster de stukken pompoen en ui gedurende zo’n half uur. Controleer af en toe en schep de blokjes pompoen eens om.

Weeg de juiste hoeveelheid quinoa en doe de zaadjes in een pot.

Schenk er de groentebouillon over. Reken doorgaans op een verhouding van 1/3 quinoa en 2/3 bouillon. Je controleert best altijd de exacte hoeveelheid op de verpakking van de quinoa.

Voeg een snuif garam masala toe. Dit is een specerijenmix uit de Indiase keuken.

Breng de quinoa aan de kook, onder een gekanteld deksel en op een zacht vuur. In deze bereiding is de kooktijd 15 minuten.

Strooi de (gepelde) amandelnoten in een pan. Schenk er een klein scheutje olijfolie over. Rooster de noten terwijl je de pan regelmatig opschudt. Laat de gekleurde noten nadien uitlekken op een vel keukenpapier.

Verzamel de rozijnen in een kommetje. Schenk er een restje hete groentebouillon over en laat ze wellen.

Kruid de gare quinoa met wat peper van de molen en een beetje zout. Schenk er ook een beetje olijfolie over en enkele druppels sesamolie.

Schep de warme quinoa in een ruime serveerschaal.

Hak de geroosterde amandelnoten grof en laat de rozijnen uitlekken. Strooi beide over de quinoa.

Verdeel ook wat ontpitte kleine zwarte olijven over de salade. Hele grote olijven kan je best vooraf grof hakken.

Spoel flink wat platte peterselie en hak de blaadjes grof. Strooi de peterselie over de salade en pers er een sinaasappel over uit.

Verwijder de tijm uit de braadslee met geroosterde pompoen en schep de stukken butternut en rode ui in de serveerschaal.

Meng de warme salade voorzichtig. Snijd het stuk feta in dobbelsteentjes, of breek de kaas in brute hapklare stukken. Verdeel ze over de pompoensalade en serveer meteen.

Dagelijkse Kost een.be