Wie deze viscurry bereidt vangt twee vliegen in één klap: je zet een rijkelijk visgerecht met veel groenten op de tafel én je houdt er amper afwas aan over. Koop bij voorkeur een witte seizoensvis die budgetvriendelijk is.

Enkele van de meer bijzondere ingrediënten vind je in elke Oosterse supermarkt: diepgevroren limoenblaadjes, gedroogde curryblaadjes en de specerijenmix garam masala.

Ingrediënten


Benodigdheden

een vel bakpapier, een dunschiller, een rasp

Partners

Bereiding

De rijstbereiding

Verwarm de oven voor tot 180°C.

Pel de ui en snipper hem zeer fijn.

Verhit een scheut olijfolie in een ovenvaste pot op een matig vuur.

Stoof de stukjes ui glazig en laat aansluitend de rijst kort meestoven. Zet het vuur wat zachter.

Voeg een dubbele hoeveelheid water toe, wat laurier en een snuifje zout. Je kan het water ook vervangen door groentebouillon.

Snij een rondje uit een vel bakpapier, iets groter dan het bodemoppervlak van de pot. Bedek daarmee de rijst en schuif de pot in de voorverwarmde oven van 180°C, gedurende 20 minuten.

De viscurry

Spoel alle groenten schoon.

Pel de ui en snipper hem matig fijn.

Verhit een scheut olijfolie in een (stoof)pot op een matig vuur.

Stoof de stukjes ui glazig.

Schil de wortelen, snij ze eerst overlangs in twee en vervolgens in halve rondjes van zo’n centimeter breed.

Schil de rode paprika en snij de vrucht open. Verwijder de steel en de zaadlijsten. Snij het vruchtvlees in grove stukken.

Spoel de selder schoon en snij de stengels (met wat loof) in fijne stukjes.

Doe al de groenten in de pot en stoof ze op het gemak.

Pel de look en plet de teen tot pulp. Schil het stukje gember en rasp het fijn. Snij de groene chilipeper eerst grof en hak de stukken vervolgens zo fijn mogelijk. Doe alles in de pot en roer. Gebruik een hoeveelheid chilipeper naar persoonlijke smaak.

Snij de stelen van het busseltje koriander en hak ze fijn. Laat de steeltjes meestoven. Ze bevatten veel smaak.

Verwijder de taaie kern waar de tomatensteel zat. Snij de tomaten in kleine stukken en laat ze in de stoofpot verdwijnen. Roer even.

Voeg voldoende kurkumapoeder toe, voor een opmerkeijk gele kleur. Dan is de Indiase ‘garam masala’ aan de beurt. De geroosterde en fijngemalen specerijen geven het gerecht een rijk en Oosters aroma.

Schenk de kokosmelk in de pot, samen met wat water.

Doe er de curryblaadjes en de limoenblaadjes bij en roer. Diepgevroren limoenblad kan je best even kneuzen alvorens het in de pot gaat.

Snij de visfilet in kleine hapklare stukken, en leg ze in de pruttelende curry.

Afwerken en serveren

Laat de curry rustig pruttelen, tot alle groenten én de stukken vis gaar zijn. Dat gaat behoorlijk snel.

Proef het resultaat en voeg naar smaak wat zout toe.

Serveer in elk (diep) bord een schep rijst, overvloedig bedekt met de viscurry.

Werk het gerecht af met blaadjes koriander.

Dagelijkse Kost

4 personen

40 minuten

Benodigdheden:

een vel bakpapier een dunschiller een rasp

Ingrediënten

Viscurry

Wie deze viscurry bereidt vangt twee vliegen in één klap: je zet een rijkelijk visgerecht met veel groenten op de tafel én je houdt er amper afwas aan over. Koop bij voorkeur een witte seizoensvis die budgetvriendelijk is.

Enkele van de meer bijzondere ingrediënten vind je in elke Oosterse supermarkt: diepgevroren limoenblaadjes, gedroogde curryblaadjes en de specerijenmix garam masala.

De rijstbereiding

Verwarm de oven voor tot 180°C.

Pel de ui en snipper hem zeer fijn.

Verhit een scheut olijfolie in een ovenvaste pot op een matig vuur.

Stoof de stukjes ui glazig en laat aansluitend de rijst kort meestoven. Zet het vuur wat zachter.

Voeg een dubbele hoeveelheid water toe, wat laurier en een snuifje zout. Je kan het water ook vervangen door groentebouillon.

Snij een rondje uit een vel bakpapier, iets groter dan het bodemoppervlak van de pot. Bedek daarmee de rijst en schuif de pot in de voorverwarmde oven van 180°C, gedurende 20 minuten.

De viscurry

Spoel alle groenten schoon.

Pel de ui en snipper hem matig fijn.

Verhit een scheut olijfolie in een (stoof)pot op een matig vuur.

Stoof de stukjes ui glazig.

Schil de wortelen, snij ze eerst overlangs in twee en vervolgens in halve rondjes van zo’n centimeter breed.

Schil de rode paprika en snij de vrucht open. Verwijder de steel en de zaadlijsten. Snij het vruchtvlees in grove stukken.

Spoel de selder schoon en snij de stengels (met wat loof) in fijne stukjes.

Doe al de groenten in de pot en stoof ze op het gemak.

Pel de look en plet de teen tot pulp. Schil het stukje gember en rasp het fijn. Snij de groene chilipeper eerst grof en hak de stukken vervolgens zo fijn mogelijk. Doe alles in de pot en roer. Gebruik een hoeveelheid chilipeper naar persoonlijke smaak.

Snij de stelen van het busseltje koriander en hak ze fijn. Laat de steeltjes meestoven. Ze bevatten veel smaak.

Verwijder de taaie kern waar de tomatensteel zat. Snij de tomaten in kleine stukken en laat ze in de stoofpot verdwijnen. Roer even.

Voeg voldoende kurkumapoeder toe, voor een opmerkeijk gele kleur. Dan is de Indiase ‘garam masala’ aan de beurt. De geroosterde en fijngemalen specerijen geven het gerecht een rijk en Oosters aroma.

Schenk de kokosmelk in de pot, samen met wat water.

Doe er de curryblaadjes en de limoenblaadjes bij en roer. Diepgevroren limoenblad kan je best even kneuzen alvorens het in de pot gaat.

Snij de visfilet in kleine hapklare stukken, en leg ze in de pruttelende curry.

Afwerken en serveren

Laat de curry rustig pruttelen, tot alle groenten én de stukken vis gaar zijn. Dat gaat behoorlijk snel.

Proef het resultaat en voeg naar smaak wat zout toe.

Serveer in elk (diep) bord een schep rijst, overvloedig bedekt met de viscurry.

Werk het gerecht af met blaadjes koriander.