Overslaan en naar de inhoud gaan

Ingrediënten

Bereiding

De tabouleh

Maak een klassieke groentebouillon.

Verwarm de groentebouillon en voeg er het kaneelstokje en het komijnpoeder aan toe. Laat dit een half uurtje inwerken, zodat de bouillon kruidiger wordt.

Snij de venkel, courgette en wortel in fijne blokjes. Schil ook de rode paprika en snij deze in heel kleine blokjes (brunoise). Hou de paprika apart.

Neem een ruime schotel en meng de couscous met de rauw gesneden groenten erin (behalve de paprika). Giet wat warme groentebouillon over het mengsel van couscous en groenten en laat het vocht een paar minuten intrekken (wellen).

Roer af en toe om te controleren of de couscous gaar is. Proef en voeg indien nodig nog wat bouillon toe.

Laat de couscous afkoelen en voeg daarna ook de blokjes paprika toe.

Maak een mengsel van de sesamolie, de sojasaus en rijstazijn. (Wees voorzichtig met sesamolie, want dat is zeer aromatisch.) Meng dit onder de couscous.

De pesto

Doe alle ingrediënten voor de pesto in de blender: knoflook, pijnboompitten (of amandelen), de koriander, schilfers (of geraspte) Parmezaanse kaas en olijfolie. Mix alles tot een smeuïge pasta.

Proef en voeg naar smaak nog wat peper, zout en citroensap toe.

De scampi

Haal het pantser van de scampi en verwijder het darmkanaal.

Neem een pan en doe er een scheutje olijfolie in. Laat de pan flink heet worden!

Bak de scampi 1 à 2 minuten aan elke zijde. (Naargelang de dikte van de scampi. Laat ze zeker niet taai worden.)

Werk de tabouleh, vlak voor het serveren, af met snippers koriander en verse munt.

4 personen

45 minuten

Ingrediënten

Scampi met tabouleh en korianderpesto

Heel wat mensen hebben couscous al ontdekt als een veelzijdige variant voor aardappelen, rijst of pasta. Voor anderen is dit misschien de kans om het product eens uit te proberen. Jeroen maakt er een salade van met groentjes en verse kruiden (tabouleh), gebakken scampi en een frisse korianderpesto.

Bereiding

De tabouleh

Maak een klassieke groentebouillon.

Verwarm de groentebouillon en voeg er het kaneelstokje en het komijnpoeder aan toe. Laat dit een half uurtje inwerken, zodat de bouillon kruidiger wordt.

Snij de venkel, courgette en wortel in fijne blokjes. Schil ook de rode paprika en snij deze in heel kleine blokjes (brunoise). Hou de paprika apart.

Neem een ruime schotel en meng de couscous met de rauw gesneden groenten erin (behalve de paprika). Giet wat warme groentebouillon over het mengsel van couscous en groenten en laat het vocht een paar minuten intrekken (wellen).

Roer af en toe om te controleren of de couscous gaar is. Proef en voeg indien nodig nog wat bouillon toe.

Laat de couscous afkoelen en voeg daarna ook de blokjes paprika toe.

Maak een mengsel van de sesamolie, de sojasaus en rijstazijn. (Wees voorzichtig met sesamolie, want dat is zeer aromatisch.) Meng dit onder de couscous.

De pesto

Doe alle ingrediënten voor de pesto in de blender: knoflook, pijnboompitten (of amandelen), de koriander, schilfers (of geraspte) Parmezaanse kaas en olijfolie. Mix alles tot een smeuïge pasta.

Proef en voeg naar smaak nog wat peper, zout en citroensap toe.

De scampi

Haal het pantser van de scampi en verwijder het darmkanaal.

Neem een pan en doe er een scheutje olijfolie in. Laat de pan flink heet worden!

Bak de scampi 1 à 2 minuten aan elke zijde. (Naargelang de dikte van de scampi. Laat ze zeker niet taai worden.)

Werk de tabouleh, vlak voor het serveren, af met snippers koriander en verse munt.

Dagelijkse Kost een.be