Overslaan en naar de inhoud gaan

Ingrediënten

Bereiding

Puntpaprika's gevuld met quinoasalade

Ontdooi en verwarm een portie groentebouillon. Je kan ook zelf een ketel verse bouillon maken.

Verwarm de oven voor tot 200°C.

Doe de quinoa in een pot en voeg een dubbele hoeveelheid groentebouillon toe. Breng de zaadjes aan de kook op een matig vuur en laat ze de bouillon opslorpen.

Snij de zoete puntpaprika’s overlangs in twee. Hou het decoratief en laat het groene steeltje eraan vast zitten.

Verwijder de zaadjes en leg de halve vruchten in een ovenschaal. Druppel er een beetje olijfolie over en gaar ze gedurend 10 minuten in de oven van 200 °C, tot ze zachter zijn, maar tegelijk nog knapperig. (Hou de oven warm.)

Schenk een scheutje olijfolie in een pan en verwarm ze op een matig vuur. Strooi de pijnboompitten erin en rooster ze goudbruin. (Schud de pitten regelmatig op en hou ze goed in de gaten.) Laat de pitten nadien uitlekken op een vel keukenpapier.

Spoel de peterselie en de kervel schoon en laat de kruiden uitlekken. Pluk de taaiste stelen weg en snij de blaadjes matig fijn. Doe ze in een mengschaal en knijp er vers citroensap overheen.

Pel de look en plet de teen tot pulp. Voeg de lookpulp en de pijnboompitten toe. Verbrokkel ook de feta in de kom.

Meng alles en roer er de gare quinoa doorheen. (De feta zal een beetje wegsmelten in het mengsel.) Kruid de salade met versgemalen peper en wat zout. Voeg naar persoonlijke smaak extra citroensap toe.

 Vul de halve puntpaprika’s met een portie van de quinoasalade met feta en kruiden.

Zet de ovengrill op.  Strooi over elke gevulde puntpaprika een laagje panko.  Druppel er nog een likje olijfolie overheen en schuif ze onder de hete grill, gedurende 10 minuten.  (Tot ze een krokant korstje hebben.)

Tip: Serveer de gevulde puntpaprika’s met een rucolasla.

4 personen

30 minuten

Ingrediënten

Puntpaprika's gevuld met quinoasalade

De gevulde (zoete) puntpaprika’s zien er frivool uit en ze hebben een milde zuiderse smaak. Presenteer ze als voorgerecht, of - in dubbele hoeveelheden - als volwaardig vegetarisch hoofdgerecht. Serveer er in dat geval een frisse groene salade bij, bijvoorbeeld op basis van karaktervolle rucola.

Bereiding

Puntpaprika's gevuld met quinoasalade

Ontdooi en verwarm een portie groentebouillon. Je kan ook zelf een ketel verse bouillon maken.

Verwarm de oven voor tot 200°C.

Doe de quinoa in een pot en voeg een dubbele hoeveelheid groentebouillon toe. Breng de zaadjes aan de kook op een matig vuur en laat ze de bouillon opslorpen.

Snij de zoete puntpaprika’s overlangs in twee. Hou het decoratief en laat het groene steeltje eraan vast zitten.

Verwijder de zaadjes en leg de halve vruchten in een ovenschaal. Druppel er een beetje olijfolie over en gaar ze gedurend 10 minuten in de oven van 200 °C, tot ze zachter zijn, maar tegelijk nog knapperig. (Hou de oven warm.)

Schenk een scheutje olijfolie in een pan en verwarm ze op een matig vuur. Strooi de pijnboompitten erin en rooster ze goudbruin. (Schud de pitten regelmatig op en hou ze goed in de gaten.) Laat de pitten nadien uitlekken op een vel keukenpapier.

Spoel de peterselie en de kervel schoon en laat de kruiden uitlekken. Pluk de taaiste stelen weg en snij de blaadjes matig fijn. Doe ze in een mengschaal en knijp er vers citroensap overheen.

Pel de look en plet de teen tot pulp. Voeg de lookpulp en de pijnboompitten toe. Verbrokkel ook de feta in de kom.

Meng alles en roer er de gare quinoa doorheen. (De feta zal een beetje wegsmelten in het mengsel.) Kruid de salade met versgemalen peper en wat zout. Voeg naar persoonlijke smaak extra citroensap toe.

 Vul de halve puntpaprika’s met een portie van de quinoasalade met feta en kruiden.

Zet de ovengrill op.  Strooi over elke gevulde puntpaprika een laagje panko.  Druppel er nog een likje olijfolie overheen en schuif ze onder de hete grill, gedurende 10 minuten.  (Tot ze een krokant korstje hebben.)

Tip: Serveer de gevulde puntpaprika’s met een rucolasla.

Dagelijkse Kost een.be