Overslaan en naar de inhoud gaan

Ingrediënten

Benodigdheden

een blender of hakmolen een grillpan een vergiet (of grote zeef) een keukenpenseel of borsteltje keukenhanddoeken of folie een staafmixer een ruime ovenschaal een kaasrasp

Bereiding

Spinazie-kaassaus

Spoel de spinazieblaadjes schoon in ruim water. Vermijd dat er zandkorrels op achterblijven. Breek de taaie stengels en bladnerven weg. Laat de spinazie uitlekken.

Schenk een scheut olijfolie in een ruime pot of pan. Prik een gepelde teen look op een vork.

Stoof de spinazie in de hete olie. Roer regelmatig met de vork-met-look en laat de blaadjes wegslinken. Kruid de groente tussendoor met peper van de molen en een snuif zout.

TIP: Wie met diepvriesspinazie werkt gebruikt het best onbewerkte bladspinazie.

Giet de kortgestoofde spinazie in een vergiet en druk er zoveel mogelijk vocht uit.

Snij de harde Parmezaanse kaas in blokjes en doe ze in de beker van de blender of hakmolen. Mix de kaas poederfijn.

Doe de uitgelekte en gestoofde spinazie in de blender met fijne Parmezaanse kaas en mix. Voeg vervolgens de ricotta en de verse geitenkaas toe en laat de machine opnieuw draaien tot je een gladde groene saus overhoudt.

Tomatensaus

Pel de uien en snipper ze in matig fijne stukken. Pel de look en plet de teen tot pulp.

Schenk een scheutje olijfolie in een stoofpot of pan met opstaande rand. Verhit ze op een matig vuur;

Stoof de stukjes ui met de lookpulp in de warme olie. Roer regelmatig,

Voeg een paar minuten later de takjes tijm en de blaadjes laurier toe. Schenk er de passata bij en een beetje hete chilisaus, en roer.

Doe de takjes verse basilicum in de saus en laat ze minstens 20 minuten pruttelen op een zacht vuur.

De groenten

Verhit de grillpan op een stevig vuur. Laat de grill tot 10 minuten opwarmen, tot de pan gloeiend heet is.

Spoel de courgetten en aubergines.

Snij de aubergines met een groot scherp mes overlangs in plakken van ongeveer 0,5 centimeter breed. De twee uiterste schijfjes, waar zeer veel schil aan zit, gebruik je niet.

Snij de top en het steelstukje van de courgetten.Versnij de groente in plakken, precies zoals je het met de aubergines deed.

Schik de plakken aubergine op een vlakke schotel, druppel er een likje olijfolie over en wrijf de vetstof open met een borsteltje.

Kleur de plakken aubergine in beurten op de hete gril. Geef ze zo’n 30 seconden hitte langs elke zijde, tot de brede ribbels van de pan erin gebrand staan. Druk de plakken tijdens het grillen aan aan met een spatel.

Doe precies hetzelfde met de lange plakken courgette en zet de gegrilde groenten even opzij.

De pastavellen voorbereiden

Breng een ruime hoeveelheid water aan de kook. Voeg er een snuif zout aan toe.

Geef de vellen (verse) pasta een korte (voor)kookbeurt. Gaar ze een dikke minuut in het kokend water en laat de lasagnevellen meteen afkoelen in koud water.

TIP: Kook de vellen lasagne voor in meerdere beurten, zodat ze niet vastkleven.

Stapel de vellen kortgekookte pasta niet pal bovenop elkaar! Schik ze op een ruime schaal, met telkens een propere keukenhanddoek of een type folie tussen elke laag.

De lasagne opbouwen en bakken

Verwijder de takjes tijm en de blaadjes laurier uit de tomatensaus.

Mix de saus tot een gladde coulis met je staafmixer. Proef en kruid ze met een snuifje zout.

Neem de spinazie-kaassaus en de mozzarella bij de hand. Verwarm de oven voor tot 180°C.

Bedek de bodem van de ovenschaal met een laagje tomatensaus.

Schik een eerste laag pastavellen in de schaal. Laat ze elkaar zo min mogelijk overlappen. (Snij de lasagnevellen eventueel wat bij.)

Bedek de pasta met een laag groene saus van spinazie en kazen, die je aansluitend bedekt met plakken gegrilde courgetten.

Leg opnieuw een laag pastavellen, bedek ze met een laagje tomatensaus en plakjes gegrilde aubergine.

Vervolgens: een laag pasta, saus met kaas en spinazie,plakken courgette, pasta, tomatensaus, gegrilde aubergine,…

Blijf stapelen, smeren en schikken tot de schotel bijna vol is. Eindig wel met een laagje tomatensaus.

Scheur de bol mozzarella in stukken. Schik de brokjes malse kaas bovenop de groentelasagne.

Heb je een restje Parmezaanse kaas? Rasp er dan nog een laagje van de harde kaas overheen.

Schuif de lasagne in het midden van de hete oven van 180°C en gaar ze gedurende ongeveer 30 to 40 minuten. Controleer de gaarheid door in de bereiding te prikken.

Bedek de schotel met aluminiumfolie, wanneer de bovenzijde voldoende gegratineerd is, maar de lasagne nog onvoldoende gaar is. Laat ze nadien nog even verder garen.

4 personen

40 minuten + min. 30 minuten in de oven

Benodigdheden:

een blender of hakmolen een grillpan een vergiet (of grote zeef) een keukenpenseel of borsteltje keukenhanddoeken of folie een staafmixer een ruime ovenschaal een kaasrasp

Ingrediënten

Groentelasagne met 4 kazen

Deze groentelasagne bevat laagjes groene saus, gemaakt met spinazie en 3 kazen. Helemaal bovenop de schotel ligt kaas nummer vier: plakjes mozzarella. Samen met een eenvoudige tomatensaus, gegrilde groenten en vellen pasta heb je alles bij de hand om een smakelijke en voedzame lasagne op te bouwen.

Bereiding

Spinazie-kaassaus

Spoel de spinazieblaadjes schoon in ruim water. Vermijd dat er zandkorrels op achterblijven. Breek de taaie stengels en bladnerven weg. Laat de spinazie uitlekken.

Schenk een scheut olijfolie in een ruime pot of pan. Prik een gepelde teen look op een vork.

Stoof de spinazie in de hete olie. Roer regelmatig met de vork-met-look en laat de blaadjes wegslinken. Kruid de groente tussendoor met peper van de molen en een snuif zout.

TIP: Wie met diepvriesspinazie werkt gebruikt het best onbewerkte bladspinazie.

Giet de kortgestoofde spinazie in een vergiet en druk er zoveel mogelijk vocht uit.

Snij de harde Parmezaanse kaas in blokjes en doe ze in de beker van de blender of hakmolen. Mix de kaas poederfijn.

Doe de uitgelekte en gestoofde spinazie in de blender met fijne Parmezaanse kaas en mix. Voeg vervolgens de ricotta en de verse geitenkaas toe en laat de machine opnieuw draaien tot je een gladde groene saus overhoudt.

Tomatensaus

Pel de uien en snipper ze in matig fijne stukken. Pel de look en plet de teen tot pulp.

Schenk een scheutje olijfolie in een stoofpot of pan met opstaande rand. Verhit ze op een matig vuur;

Stoof de stukjes ui met de lookpulp in de warme olie. Roer regelmatig,

Voeg een paar minuten later de takjes tijm en de blaadjes laurier toe. Schenk er de passata bij en een beetje hete chilisaus, en roer.

Doe de takjes verse basilicum in de saus en laat ze minstens 20 minuten pruttelen op een zacht vuur.

De groenten

Verhit de grillpan op een stevig vuur. Laat de grill tot 10 minuten opwarmen, tot de pan gloeiend heet is.

Spoel de courgetten en aubergines.

Snij de aubergines met een groot scherp mes overlangs in plakken van ongeveer 0,5 centimeter breed. De twee uiterste schijfjes, waar zeer veel schil aan zit, gebruik je niet.

Snij de top en het steelstukje van de courgetten.Versnij de groente in plakken, precies zoals je het met de aubergines deed.

Schik de plakken aubergine op een vlakke schotel, druppel er een likje olijfolie over en wrijf de vetstof open met een borsteltje.

Kleur de plakken aubergine in beurten op de hete gril. Geef ze zo’n 30 seconden hitte langs elke zijde, tot de brede ribbels van de pan erin gebrand staan. Druk de plakken tijdens het grillen aan aan met een spatel.

Doe precies hetzelfde met de lange plakken courgette en zet de gegrilde groenten even opzij.

De pastavellen voorbereiden

Breng een ruime hoeveelheid water aan de kook. Voeg er een snuif zout aan toe.

Geef de vellen (verse) pasta een korte (voor)kookbeurt. Gaar ze een dikke minuut in het kokend water en laat de lasagnevellen meteen afkoelen in koud water.

TIP: Kook de vellen lasagne voor in meerdere beurten, zodat ze niet vastkleven.

Stapel de vellen kortgekookte pasta niet pal bovenop elkaar! Schik ze op een ruime schaal, met telkens een propere keukenhanddoek of een type folie tussen elke laag.

De lasagne opbouwen en bakken

Verwijder de takjes tijm en de blaadjes laurier uit de tomatensaus.

Mix de saus tot een gladde coulis met je staafmixer. Proef en kruid ze met een snuifje zout.

Neem de spinazie-kaassaus en de mozzarella bij de hand. Verwarm de oven voor tot 180°C.

Bedek de bodem van de ovenschaal met een laagje tomatensaus.

Schik een eerste laag pastavellen in de schaal. Laat ze elkaar zo min mogelijk overlappen. (Snij de lasagnevellen eventueel wat bij.)

Bedek de pasta met een laag groene saus van spinazie en kazen, die je aansluitend bedekt met plakken gegrilde courgetten.

Leg opnieuw een laag pastavellen, bedek ze met een laagje tomatensaus en plakjes gegrilde aubergine.

Vervolgens: een laag pasta, saus met kaas en spinazie,plakken courgette, pasta, tomatensaus, gegrilde aubergine,…

Blijf stapelen, smeren en schikken tot de schotel bijna vol is. Eindig wel met een laagje tomatensaus.

Scheur de bol mozzarella in stukken. Schik de brokjes malse kaas bovenop de groentelasagne.

Heb je een restje Parmezaanse kaas? Rasp er dan nog een laagje van de harde kaas overheen.

Schuif de lasagne in het midden van de hete oven van 180°C en gaar ze gedurende ongeveer 30 to 40 minuten. Controleer de gaarheid door in de bereiding te prikken.

Bedek de schotel met aluminiumfolie, wanneer de bovenzijde voldoende gegratineerd is, maar de lasagne nog onvoldoende gaar is. Laat ze nadien nog even verder garen.

Dagelijkse Kost een.be