Overslaan en naar de inhoud gaan

Ingrediënten

Bereiding

De groentecurry

Trek de bladeren van de boerenkool en verwijder de harde nerven. Scheur de bladeren in stukken en spoel ze onder koud stromend water.

Doe de boerenkool in een hoge pot en giet er 4 liter kokend water op. Zet op het vuur en laat op een middelhoog koken.

Pel en halveer de ui. Snijd hem in fijne ringen. Verwijder zaden en zaadlijsten van de chilipeper en snipper hem fijn. Schil en rasp de gember. Kneus en pel de knoflook. Hak hem fijn en plet met een mes.

Verhit een scheut olijfolie in een grote pan of kookpot.

Stoof de ui met chilipeper, look en gember. Kruid met flink wat kurkuma en currypoeder.

TIP

Kurkuma heeft relatief weinig smaak, maar het geeft gerechten een mooie okergele kleur. Je mag er dus flink wat van gebruiken.

Giet de kokosmelk in de pan en doe er currypasta en limoenblaadjes bij.

Giet de kikkererwten af en spoel ze onder koud stromend water. Verdeel de broccoli in roosjes. Spoel de minicourgettes. Doe alles in de pan en laat even sudderen.

Giet de boerenkool af wanneer ze bijna gaar is en doe ze bij de rest van de groenten. Kruid met een snuif zout en laat onder deksel garen.

TIP

Heb je te veel boerenkool? Laat ze afkoelen, wring ze uit en vries ze in voor later gebruik.

Meng de maïzena met een klein beetje water. Doe het papje bij de curry om de saus te binden.

Rooster de pitabroodjes in de broodrooster.

Schep de curry in diepe borden of kommen en werk af met korianderblaadjes. Serveer met geroosterd pitabrood.

4 personen

45 minuten

Ingrediënten

Groentecurry met boerenkool en kikkererwten

Vandaag staat er boerenkool op het menu. Jeroen verwerkt ze in een oosterse curry met onder andere kikkererwten, minicourgettes en broccoli.Boerenkool is ontzettend gezond. De groente bevat veel vitaminen, mineralen en sporenelementen. Wist je bijvoorbeeld dat er meer calcium in boerenkool zit dan in melk? En bovendien krijg je nog een flinke dosis ijzer binnen. Een perfect eenpansgerecht voor een vegetarische avondmaaltijd. 

Bereiding

De groentecurry

Trek de bladeren van de boerenkool en verwijder de harde nerven. Scheur de bladeren in stukken en spoel ze onder koud stromend water.

Doe de boerenkool in een hoge pot en giet er 4 liter kokend water op. Zet op het vuur en laat op een middelhoog koken.

Pel en halveer de ui. Snijd hem in fijne ringen. Verwijder zaden en zaadlijsten van de chilipeper en snipper hem fijn. Schil en rasp de gember. Kneus en pel de knoflook. Hak hem fijn en plet met een mes.

Verhit een scheut olijfolie in een grote pan of kookpot.

Stoof de ui met chilipeper, look en gember. Kruid met flink wat kurkuma en currypoeder.

TIP

Kurkuma heeft relatief weinig smaak, maar het geeft gerechten een mooie okergele kleur. Je mag er dus flink wat van gebruiken.

Giet de kokosmelk in de pan en doe er currypasta en limoenblaadjes bij.

Giet de kikkererwten af en spoel ze onder koud stromend water. Verdeel de broccoli in roosjes. Spoel de minicourgettes. Doe alles in de pan en laat even sudderen.

Giet de boerenkool af wanneer ze bijna gaar is en doe ze bij de rest van de groenten. Kruid met een snuif zout en laat onder deksel garen.

TIP

Heb je te veel boerenkool? Laat ze afkoelen, wring ze uit en vries ze in voor later gebruik.

Meng de maïzena met een klein beetje water. Doe het papje bij de curry om de saus te binden.

Rooster de pitabroodjes in de broodrooster.

Schep de curry in diepe borden of kommen en werk af met korianderblaadjes. Serveer met geroosterd pitabrood.

Afwerken en serveren

Dagelijkse Kost een.be