Overslaan en naar de inhoud gaan

Ingrediënten

Benodigdheden

een rasp een wok

Bereiding

Bereiding

Pel en snipper de ui. Snijd het citroengras in de lengte in twee.

Kooktechniek

Uien snijden

Begin met je ui te schillen.

Dat doe je door de boven- en onderkant van de ui af te snijden. Daarna maak je een kleine inkeping van boven tot beneden. Zo kan je de buitenste blaren er vlot af trekken.

Snij de geschilde ui in tweeën. Dat doe je om meer houvast te krijgen. 

Om je uien grof te snijden, neem je een demi chefmes (of koksmes). Daarmee snij je halve ringen.

Laat je mes goed bewegen en hou het punt van je mes altijd op de plank. Wanneer je vast komt te zitten, draai je de ui om en begin je opnieuw.

Voor een versnipperde ui heb je twee messen nodig.

Met een aardappelmesje maak je voorzichtig inkepingen in de lengte van de ui, zonder hem tot achteraan door te snijden.

De achterkant van de ui houdt immers alles samen.

Daarna maak je in de hoogte drie nieuwe insnijdingen loodrecht op de vorige, opnieuw zonder de achterkant door te snijden.

Wanneer dat gebeurd is, snij je met een demi chefmes de ui in snippers. Het stukje dat je overhoudt, kan je gebruiken in een bouillon.

Bekijk de video

Verwarm een scheut olijfolie in een kookpot. Stoof de uien zonder te kleuren en doe er de limoenblaadjes en het citroengras bij.

Doe de rijst bij de ui en bevochtig met kokosmelk. Vul het blik of doosje van de kokosmelk met water en giet het bij de rijst. Kruid met een snuifje zout.

Breng aan de kook en laat garen onder deksel op een zacht vuur.

TIP

Om rijst te koken, gebruik je altijd twee hoeveelheden vocht op één hoeveelheid rijst.

Kruid de zalm met peper en zout.

Zet een pan op het vuur met een scheut arachideolie en een klein klontje boter.

Bak de zalm op de velkant. Begin op hoog vuur en zet het vuur halverwege wat lager. Lepel er de hete vetstof over (arroseren). Je hoeft de zalm niet om te draaien. TIP: Zalm is het lekkerst als hij niet helemaal doorbakken is. De vis moet warm zijn vanbinnen, maar mag nog wat donkerroze zijn.

Schil de gember en pel de knoflook.

Verhit een scheut arachideolie in de wok en bak de wokgroenten. Rasp er gember, knoflook en chilipeper bij. TIP: Vries een chilipepertje in en rasp de hoeveelheid die je nodig hebt. De rest van het pepertje kan daarna terug in de diepvriezer.

Breng de groenten op smaak met een scheutje sesamolie, een beetje sojasaus en wat sweet chilisaus

Haal het citroengras en de limoenblaadjes uit de rijst.

Serveer de gebakken zalm met wokgroenten en de kokos-limoenrijst.

4 personen

35 minuten

Benodigdheden:

een rasp een wok

Ingrediënten

Gebakken zalm met limoenrijst en wokgroenten

Dit recept is ideaal als je weinig tijd hebt en toch lekker, gezond en vers wilt koken. Jeroen maakt een stuk zalm met kokos-limoenrijst en gebakken wokgroenten. Het ziet er chique uit, maar is eenvoudiger dan je denkt.

Bereiding

Bereiding

Pel en snipper de ui. Snijd het citroengras in de lengte in twee.

Kooktechniek

Uien snijden

Begin met je ui te schillen.

Dat doe je door de boven- en onderkant van de ui af te snijden. Daarna maak je een kleine inkeping van boven tot beneden. Zo kan je de buitenste blaren er vlot af trekken.

Snij de geschilde ui in tweeën. Dat doe je om meer houvast te krijgen. 

Om je uien grof te snijden, neem je een demi chefmes (of koksmes). Daarmee snij je halve ringen.

Laat je mes goed bewegen en hou het punt van je mes altijd op de plank. Wanneer je vast komt te zitten, draai je de ui om en begin je opnieuw.

Voor een versnipperde ui heb je twee messen nodig.

Met een aardappelmesje maak je voorzichtig inkepingen in de lengte van de ui, zonder hem tot achteraan door te snijden.

De achterkant van de ui houdt immers alles samen.

Daarna maak je in de hoogte drie nieuwe insnijdingen loodrecht op de vorige, opnieuw zonder de achterkant door te snijden.

Wanneer dat gebeurd is, snij je met een demi chefmes de ui in snippers. Het stukje dat je overhoudt, kan je gebruiken in een bouillon.

Bekijk de video

Verwarm een scheut olijfolie in een kookpot. Stoof de uien zonder te kleuren en doe er de limoenblaadjes en het citroengras bij.

Doe de rijst bij de ui en bevochtig met kokosmelk. Vul het blik of doosje van de kokosmelk met water en giet het bij de rijst. Kruid met een snuifje zout.

Breng aan de kook en laat garen onder deksel op een zacht vuur.

TIP

Om rijst te koken, gebruik je altijd twee hoeveelheden vocht op één hoeveelheid rijst.

Kruid de zalm met peper en zout.

Zet een pan op het vuur met een scheut arachideolie en een klein klontje boter.

Bak de zalm op de velkant. Begin op hoog vuur en zet het vuur halverwege wat lager. Lepel er de hete vetstof over (arroseren). Je hoeft de zalm niet om te draaien. TIP: Zalm is het lekkerst als hij niet helemaal doorbakken is. De vis moet warm zijn vanbinnen, maar mag nog wat donkerroze zijn.

Schil de gember en pel de knoflook.

Verhit een scheut arachideolie in de wok en bak de wokgroenten. Rasp er gember, knoflook en chilipeper bij. TIP: Vries een chilipepertje in en rasp de hoeveelheid die je nodig hebt. De rest van het pepertje kan daarna terug in de diepvriezer.

Breng de groenten op smaak met een scheutje sesamolie, een beetje sojasaus en wat sweet chilisaus

Haal het citroengras en de limoenblaadjes uit de rijst.

Serveer de gebakken zalm met wokgroenten en de kokos-limoenrijst.

Dagelijkse Kost een.be