Bocconcini met gegrilde groenten en witloofsalade met yoghurtdressing

45 minuten

Dit zijn twee lekkere salades die perfect bij een buffet of bij hapjes passen.

Bekijk alle ingrediënten

Bereiding

  • De salade met bocconcini en gegrilde groenten

    1. Verwarm de oven voor tot 180 °C.

    2. Schil de paprika’s en snijd ze in vier. Besprenkel ze met olijfolie en rooster ze kort in de hete grillpan.

    3. Snijd de courgettes in grote schuine plakken. Sprenkel er olijfolie over en grill ze ook.

    4. Halveer de kropslaharten, sprenkel er wat olijfolie over en grill ze.

    5. Leg de paprika en de courgette in een grote ovenschaal en giet er een flinke scheut olijfolie over. Rits de blaadjes van de tijm en de rozemarijn en hak ze fijn. Kruid de paprika en courgette met de tijm, rozemarijn, peper en zout.

    6. Laat de courgette en paprika 10 minuten verder garen in de voorverwarmde oven.

    7. Haal de groenten uit de oven en laat ze afkoelen.

    8. Snijd de paprika en de courgette in kleinere stukken. Doe ze met de slaharten in een grote kom. 

    9. Halveer de kerstomaten en doe ze bij de gegrilde groenten.

    10. Scheur de blaadjes basilicum en doe ze met de rucola bij de salade.

    11. Rasp de Parmezaan. Laat de bocconcini uitlekken in een vergiet. Schep de Parmezaan en de bocconcini door de salade. 

    12. Giet de olie van de bakplaat bij de salade.

    13. Breng op smaak met een scheut balsamicoazijn, een snuif grof zout en versgemalen peper. Schep alles door elkaar.

    14. Doe er de ontpitte olijven bij.

  • De witloofsalade

    1. Verwijder de harde kern van het witloof en het roodlof. Snipper de stronken fijn.

    2. Maak de lente-ui schoon en snipper de stengels fijn.

    3. Meng het witloof en het roodlof met de lente-ui. Doe er de kappertjes bij.

    4. Hak de walnoten grof. Doe ze bij de salade.

    5. Roer de yoghurt glad met honing en graanmosterd. Schep de dressing door de salade.

    6. Verdeel de salade over kleinere kommen.